torsdag den 11. oktober 2007

Nobelprisen


For en gangs skyld har jeg læst noget af årets Nobelpristager (i litteratur, forstås). Jeg kan nu ikke huske, hvad det var - det er nok omkring 25 år siden, men jeg kan huske, at jeg godt kunne lide det. Og så er der en enkelt undtagelse. Doris Lessing har nemlig skrevet en af mine yndlingskattebøger. Katte især, hedder den. Den har jeg læst et par gange i løbet af mit katteliv: Fra 1986 og frem.
Den udkom på engelsk i 1967, og da var katte nok i de færreste tilfælde de forkælede familiemedlemmer, de er nu. Jeg er da heller ikke ganske enig i Doris Lessings måde at have kat på, men til gengæld er der nogle vidunderlige beskrivelser af katte. Man mærker, at det er en person, der kan bruge ordene - en forfatter med andre ord. Man mærker også, at det er en god oversættelse. Det er Suzanne Brøgger, der har stået for den.

Ingen kommentarer: