mandag den 13. september 2010

Haven om efteråret

Jeg må indrømme, at haven ikke har nær samme tiltrækning om efteråret som om foråret og sommeren. Det er ikke specielt meget, jeg beskæftiger mig med den på denne årstid.

I formiddags var der dog helt dejligt. Vi havde været på planteskole i går for at få nyt til krukkerne. Det fik vi nu ikke, men jeg kunne ikke dy mig for at investere i nye ensianer. De gamle er ikke så flittige til at blomstre mere - muligvis trænger de til noget gødning. Jeg købte sommer-, efterårs- og trompetensian, og nu håber jeg på masser af blå, blå blomster næste år.

På billedet er det en anden nyhed i vores have: Skjolddrager eller på latin Scutellaria incana. Jeg købte et par stykker i foråret og håber, de breder sig. De er rigtig søde. De har også fået plads til at brede sig på nu, for en af de rebelske lavendler er blevet fjernet. Jeg er ikke meget for at tilføje lavendlerne noget som helst ondt, men de har altså et helt bed for sig selv, så jeg tog mig sammen, og denne selvsåede (den var blevet kæmpestor) måtte nu lade livet og overlade pladsen til skjolddragerne.

Det forpligter altså, skjolddragere!

Ingen kommentarer: