tirsdag den 19. oktober 2010

Laks & æbler

En af de retter vi laver allertiest er denne ret med laks og æbler. Oscar Umahro Cadogan (ham med Køkkenrevolution på høje hæle) gav opskriften en lørdag morgen i radioen for et par år siden.

Vi kunne straks høre, at det var noget for os, og vi har lavet retten mange gange. Det er smadderlet, og smagen er bare super med surt, sødt, salt, bittert og umami i fin harmoni. Måske er mængderne ikke helt de samme som Umahros - vi lavede retten første gang efter hukommelsen, men det er heller ikke helt ved siden af. Det kan også godt ske, at han hentede sin laks hos en fiskehandler og ikke i frysedisken, som vi plejer at gøre, men vi er godt tilfreds med den frosne udgave.

Opskriften til 2 personer:

2 laksestykker (jeg foretrækker vildlaks. Jeg bilder mig ind, at den vilde laks smager bedre end den opdrættede, og jeg er i hvert fald sikker på, at den har haft et bedre liv)
2 store, syrlige æbler
2 spsk citronsaft
2 spsk kapers
10 oliven
salt
peber

Æblerne skrælles og skæres i ret små stykker. De blandes med kapers og hakkede oliven. Blandingen lægges i et ildfast fad og citronsaften hældes over.
Æblerne bages i ovnen ved 170 grader i 10 minutter.

Derefter lægges laksestykkerne på æblerne. Salt og friskkværnet peber på, og fadet sættes i ovnen igen, til laksen er færdig efter ca. 15 minutter. Velbekomme!

Jeg må nu igen spise andet end flydende kost, og jeg nød rigtig at få vores gode æblelaks her til aften. Mine tænder er blevet repareret, og det hjalp på både humør og udseende.

Ingen kommentarer: