søndag den 16. januar 2011

Dyrevelfærd

Jeg er ikke hverken vegetar eller fanatiker (ikke ret meget i hvert fald :-) men jeg synes, man skal behandle alle dyr ordentligt, og jeg prøver så vidt muligt selv at agere efter det. Somme tider bliver jeg bare snydt.

Eksempel nummer 1: I denne vinter har jeg været utilfreds med min gamle dyne. Jeg kunne simpelthen ikke holde varmen, så jeg besluttede at investere i en ny, når der blev udsalg. Altså drog jeg til Salling, som tit har gode dyner på udsalg.

Jeg kiggede på adskillige og fandt ud af, hvilken jeg ville have, da jeg i sidste øjeblik kom i tanke om, at jeg selvfølgelig ikke kunne købe en dyne, hvor der var risiko for, at dunene var blevet plukket af ejerfuglen i levende live. Forfra igen! Ved nærmere undersøgelse viste det sig, at kun Ringsted Dun garanterer, at deres fyld ikke kommer fra levende dyr. De dyner var godt nok ikke på udsalg, men så måtte jeg jo betale prisen.

Jeg blev snydt med det med udsalget, men jeg blev ikke snydt med dynen. Det er en superlækker gåsedunsdyne, og der er ingen problemer med at holde varmen. Eneste problem er, at nu er det ekstra svært at komme ud af fjerene om morgenen.

Eksempel nr. 2: I går aftes var jeg ude at spise sammen med et par veninder. Vi havde bestilt bord på Le Pagnol (Furebys efterfølger). Jeg havde undersøgt deres menukort på nettet og til min tilfredshed konstateret, at der ikke var foie gras involveret.

Da vi kom derind, var menukortet bare blevet skiftet ud i mellemtiden (det menukort, der hang udenfor, var stadig det gamle), og nu var der foie gras i en af hovedretterne. Snydt grønært!

Maden var i øvrigt lækker, selv om vi altså ikke fik det, vi var kommet efter, men jeg syntes, tempoet var lidt for højt. Lørdag aften har man som regel ikke så travlt med at få proppet i hovedet, og jeg tror heller ikke, de kunne nå at servere for endnu et hold gæster ved vores bord. Trods alt er det nok bedre, end hvis der er alt for lang ventetid.

Det er en hyggelig restaurant - ærgerligt med foie gras'en.

Ingen kommentarer: