mandag den 2. januar 2012

Mere mærkværdigt maskeri

Strikkede cupcakes og strikket julepynt har været ret trendy i et par år - men en strikket adventskrans!

Det så vi i et butiksvindue her til jul. Den er egentlig ikke ret køn, men den er lige så mærkværdig som nytårsaftens kransekage.

Det mest mærkværdige, jeg selv har produceret, er strikkede armbånd. Jeg lavede en hel del i november og december, men er dog ikke sikker på, at modtagerne satte særlig pris på dem.




Jeg har selv et par stykker, og jeg kan godt lide dem. De er også rare at have på, luner lidt ligesom pulsvarmere. Jeg har strikket af strømpegarnsrester, men jeg tror, de også vil være sjove i et tykt, ujævnt garn.



Opskriften er yderst simpel:
Slå 6 m op på p nr. 2½, når der bruges strømpegarn. 1. pind og alle retpinde: 6 ret. 2. pind og alle vrangpinde: Tag 2 m løs af med tråden på vrangsiden, strik 2 vr, tag 2 m løs af igen med tråden på vrangsiden. Stram lidt til ved 1. maske på retpindene og 3. maske - den første strikkede - på vrangpindene, så armbåndet bliver rundt. Strik til ønsket længde, luk af og sy sammen.
Jeg har snoet armbåndet, når jeg har syet det sammen, så alle omgangene kan ligge helt glat på armen, når man har det på, men man kan også bare "bunke" det som på fotoet.

P.S. Jeg ved godt, der ikke er noget, der hedder "maskeri". Jeg kunne bare ikke dy mig for at bruge bogstavrimet.

Ingen kommentarer: