tirsdag den 7. februar 2012

Strikkekrise - måske

For et stykke tid siden købte jeg på tilbud noget Araucania Quellon. Det er et flot garn, syntes jeg, og det synes jeg stadig.

Men det er sandt for dyden ikke så let at strikke af. Jeg startede på en vest, som blev pillet op, da jeg havde strikket af 1½ nøgle. Garnet er nemlig håndfarvet. Det tror jeg ikke fandtes i min forrige strikkeperiode, så jeg var ikke opmærksom på, at der kunne være store farveforskelle fra bundt til bundt, og man faktisk burde have flere bundter i gang samtidig.

Altså blev der en meget tydelig skillelinje, da jeg startede på et nyt bundt. Det var en ommer.

Jeg fik så den ide, at jeg kunne udnytte farveforskellene i en patchworklignende jakke. Det ser også ud til at blive udmærket, men nu er der nok ikke garn nok! Jeg må strikke en eller flere af firkanterne i et ensfarvet, men matchende garn - og det har jeg ikke lige liggende, så nu skal jeg på garnjagt. Det er altså en smule op ad bakke.

Garnet er chenillegarn i en viscose/bomuld blanding, så det færdige produkt, hvis der nogen sinde bliver et færdigt produkt, burde blive lækkert at have på. Faktisk strikkede jeg også med et chenillegarn for 30-35 år siden, og det var noget værre hø, for i den trøje, jeg havde frembragt, lavede garnet løkker. Det var umuligt at fjerne dem, jeg måtte nøjes med at trække dem om på bagsiden. Indtil de kom frem igen. Jeg har læst på Ravelry, at det gør dette garn også - SUK! I et forsøg på at undgå det strikker jeg med lidt mindre pinde, end jeg ellers ville have gjort, men jeg ved da ikke, om det hjælper.

Jeg læste også en anden og meget interessant ting om garnet på Ravelry: Det er ikke ligegyldigt, hvilken ende man starter fra. Det er rigtig nok, der er helt tydeligt "start og slut" på garnet.

Jeg er spændt på, om jeg kan finde et garn, der kan bruges til, både i strikkefasthed og farve. Jeg kunne godt tænke mig kanelfarvet, men det er vist ikke så moderne lige nu. Den gullige farve bliver nok også svær at ramme, men gråt må jeg da kunne få.

1 kommentar:

Annett sagde ...

Øv, men i øvrigt fede farver, dejlig "lune".

Annett