lørdag den 28. april 2012

Intens blå


Netop nu blomstrer forårsensianen i en af vores krukker. Jeg mener, den vi har, hedder Gentiana acaulis på latin.

Den er blå - virkelig blå! Allermest, når solen har gemt sig bag en sky som på det øverste billede.

Når man kigger nærmere på blomsterne, opdager man prikkerne indeni. Lidt som orkideer, men i modsætning til orkideerne gemmer ensianerne genert sprællet lidt væk.

Vi burde have to andre senereblomstrende sorter af ensian også. Jeg kan bare aldrig huske fra år til år, om de nu også har vist sig. Måske skulle jeg gøre alvor af at få lavet en havedagbog.

Jeg kunne godt tænke mig flere ensianer. Lundhede Planteskole har et pænt udvalg, men gad vidst om man ikke kan besøge planteskolen mere? På nettet ser det ud til, at det kun er en internetbutik. Jeg kan bedst lide selv at vælge mine planter ud.

Ingen kommentarer: