fredag den 15. juni 2012

Blind eller døv?

Hvis jeg absolut skulle blive enten blind eller døv, og jeg selv måtte vælge, så ville jeg vælge at blive blind. Ganske vist er jeg glad for billeder, men det ville for mig være endnu værre at undvære musikken.

Orkestret er ved at gøre klar.
Nogle grå hoveder, men flest yngre musikere.

I løbet af de sidste par uger har vi været til alle Århus Symfoniorkesters sommerkoncerter, fire styk i alt, den ene bedre end den anden. Jeg har glædet mig så meget hver eneste gang, og når først jeg sidder på min plads, bliver jeg helt varm indeni af forventning. Næsten som da jeg var barn til jul.

Det har nu også været et godt program med - for mig - både kendt (og elsket) og ukendt musik. Blandt det ukendte musik af danske Hans Abrahamsen og polske Karol Szymanowski. Dem vil jeg gerne høre mere af. 

Blandt publikum dominerer de grå frisurer unægteligt.

Szymanowskis Violinkoncert nr. 2 hørte vi i går aftes spillet af en meget ung japansk violinist, Akiko Suwanai, og dirigeret af en lige så ung dirigent, polske Krzysztof Urbanski. Nej, hvor er det spændende musik, og hvor blev det godt spillet. Jeg synes, Akiko Suwanai har en utrolig klang med masser af over- og undertoner, og der manglede ikke noget i følelsesregistret.

For at det ikke skal være løgn, er sommerkoncerterne næsten gratis. Kun den i går kostede et mindre beløb. Ubegribeligt at der ikke var fyldt op på samtlige pladser. Jeg går ud fra, der er fri adgang for at gøre reklame for de "almindelige" koncerter. Jeg håber, det er lykkedes. Hvis det ikke er, er det i hvert fald ikke på grund af manglende kvalitet i koncerterne.

Nu holder symfonikerne sommerferie (gætter jeg på), men heldigvis bliver der lejlighed til at høre anden musik, for sommerens jazzfestival nærmer sig.

Jeg har ikke kigget nærmere på programmet endnu, men det skulle da være mærkeligt, hvis der ikke er noget, jeg gerne vil høre.

Foreløbig kan jeg godt lide plakaten.


For at vende tilbage til indlæggets overskrift, så må det have været aldeles forfærdeligt for Beethoven at blive døv. Og for Matisse at blive blind. De havde nok også gerne villet vælge selv. 

Ingen kommentarer: