mandag den 4. marts 2013

Det kan blive småt for enhver...


...selv royale må tage bussen en gang imellem.

Vi kørte i bus med kongen på en af vores utallige busture i sidste uge, hvor vi overværede så meget som muligt af Aarhus International Piano Competition i Musikhuset.

En enkelt dag var vi endda af sted to gange, for da var vi også til symfonikoncert. Det var en af de rigtig gode med Brahms, Sjostakovitj og Ravel på programmet og Malko-vinder Joshua Weilerstein på dirigentpodiet.

Jeg ved snart ikke, hvad der var bedst - Brahms' smukke, smukke 3. symfoni, Sjostakovitj' fantastiske 1. klaverkoncert med en meget velspillende Eriko Takezawa som solist eller Ravels La Valse, som jeg har kendt og holdt af i mange år. Men jo, jeg ved det alligevel godt, for den største oplevelse var Sjostakovitj. Den er minsandten også humoristisk, den koncert.

Det samme gælder (i sagens natur) Carl Nielsens Humoreske Bagateller, som var et af de Carl Nielsen stykker, de unge talenter kunne vælge at spille. Carl Nielsen var obligatorisk, og langt de fleste havde valgt bagatellerne. Ikke alle fik humoren med, men generelt var deltagernes niveau imponerende.

Vi var ikke enige med dommerne og blev barnligt fornærmede, da vores favoritter ikke vandt, men dels hørte vi ikke det hele, og dels er dommernes musikkundskaber selvfølgelig større end vores, så de har jo nok valgt rigtigt.

Apropos det der med, at det kan blive småt for enhver, så er det også blevet lidt småt for mig, for jeg har fået en pænt stor efterskat. Jeg har fundet ud af, hvad miseren skyldes. Både pensionen og efterlønnen har nemlig brugt mit hovedkort - hvilket jeg i øvrigt ikke troede kunne lade sig gøre, og derfor har jeg haft dobbelt fradrag i årets løb. Ikke så godt og naturligvis burde jeg have opdaget det. Jeg har indbetalt! Tak for lån af pengene i årets løb, skattefar.

2 kommentarer:

Den gamle krage sagde ...

Ærgerligtærgerligt med pengene til skattefar. Den skal jeg huske at være opmærksom på, når jeg hopper på efterlønnen næste forår!
Skønne musikoplevelser, du beskriver. Det ku' godt være, man alligevel skulle have boet i Aarhus!

eKirsten sagde ...

Ja, det var lidt surt med de skattepenge, især fordi jeg plejer at få penge tilbage. Begge steder bruger stadig hovedkortet, så nu skal jeg have fat i arbejdsløshedskassen. Jeg synes ellers, efterlønnen er meget lille - selvfølgelig fordi pensionen er så meget større - men nu bliver den så endnu mindre.
Musikhuset og biografen Øst for Paradis er faktisk det, jeg er allergladest for her i byen, men der er jo andre fordele ved ikke at bo i større byer.