mandag den 19. august 2013

Reklame (ufinancieret)

Jeg har fået et nyt frokost-favoritsted her i byen, Fika i Jægergårdsgade. De har nemlig gode salater til en rimelig pris.

Fika er svensk for (kaffe)pause, og jeg tror, nogle af de svenske dyder, når det drejer sig om mad, er bragt med. Gode råvarer, økologisk, uprætentiøst. Egentlig beregnet som take-away, men man kan også spise sin mad og drikke sin kaffe på stedet, enten inde eller ude.


Salatbaren, hvor man kan vælge mellem adskillige færdigblandede salater og lidt forskelligt tilbehør som bagte rødbeder og humus, er et sikkert hit hos mig.

Super frokost efter torveturen
Det giver mindelser om Cranks i Grønnegade i København i "gamle dage". De havde nogle store fade med de herligste salater, og så kunne man selv bestemme, hvor mange af dem, man ville have plads til på sin tallerken. Det var der, jeg lærte at spise salat som et helt måltid. Det vil sige, som regel kunne jeg ikke holde mig fra deres osteboller. De var nok ikke specielt sunde, men nøj, hvor de smagte.

Cranks har desværre ikke eksisteret i mange år, men Fika findes lige i min hjemby. Dejligt, at der er nogen, der tør lave en færdigblandet salat, der ikke lige er en Caesar's eller en pastasalat, og fjernt fra de kedelige salatbuffeter med standardgrønt, feta, solsikkekerner og industridressinger. Det gør en hel del for smagen, når salaten er blandet færdig med dressing og det hele.

Billedet viser den tallerken salat, jeg konsumerede i lørdags. Egentlig ville jeg have valgt lidt færre "ingredienser", men jeg havde svært ved at begrænse mig. Det må blive næste gang.

3 kommentarer:

Den gamle krage sagde ...

Den adresse er lige gemt i telefonens huskeseddel.
Det hænder, vi kommer forbi Aarhus, og så er et godt spisested ikke at kimse af!

eKirsten sagde ...

Det her er i hvert fald både godt og rimeligt i pris efter min mening. Måske især hvis man er til den grønne side, selv om det ikke er vegetarisk.

Annett sagde ...

Super sted, var der i lørdags, med min moder, sikken en spændende salat, til små penge, måtte lige råde bod på den stegte rødspætte jeg "udsatte" hende for i tirsdag i Flensburg, den syntes min fader og jeg til gengæld var rigtig god, men er man ikke helt til fisk og vil ikke bede om andet, ja, selvom hun havde buddet og udvalget var der. Fika´s juice er også super, så må jeg smage kaffen en anden gang, for ja det kunne godt gå hen og blive et favoritsted.
Annett