lørdag den 2. august 2014

Aflukningskant #1: Uelastisk

Noget af det, der får strik til at se godt ud, er ordentlige kanter.

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige, og jeg trænger til at få lidt struktur på mit "bibliotek" over kanter. Nu vil jeg lægge de bedste på bloggen, så kan jeg måske finde frem til dem igen.

Den første bliver en aflukningskant. Den er temmelig fast og uelastisk og god til at give hold på det strikkede.


Jeg har strikket tre Marguerite skuldersjaler designet af Katie White, hvor den er brugt både foroven i sjalet og rundt i kanten, og jeg synes, den bliver rigtig pæn.

Kanten laves sådan:
Slå 1 m op og sæt den på venstre pind.
*1r, 2 dr r sm. Sæt begge m tilbage på venstre pind og gentag fra *
Luk de 2 sidste m af på normal vis.

Billedet er af det sidste Marguerite sjal, jeg har lavet. Det er strikket i Coast, 55% uld og 45% bomuld. Jeg har også strikket i Geilsk Tweed og i Luca Fino Tweed fra BC Garn (som dog ikke kan fås mere), og sjalet blev fint i alle tre kvaliteter.

Her er et billede af hele Marguerite:

Ingen kommentarer: