søndag den 25. oktober 2015

En oktobersolskinsdag i hovedstaden

For at fejre at Yrsa er gået på efterløn, tog vi på en endagstur til København - i det bedste vejr oktober kunne fremvise.

Vi tog med Rødbilletbus. Det er unægtelig billigt, og turen derover gik også fint, men vi blev dog omkring 20 minutter forsinket. Hjemad kørte vi med en skodbus. Den skramlede og raslede, der manglede lys over nogle pladser, sæderne var umagelige og værst af alt: toilettet fungerede ikke. Næste gang vil vi måske nok vælge en anden transportmåde.

Vi kom frem i det dejligste solskin, og efter en tiltrængt latte gik turen til Den Hirschsprungske Samling.


Der har jeg aldrig været før, men det er en dejlig kunstsamling. Udelukkende dansk kunst fra 1800-tallet. Overskueligt, men nok til at man synes, man har fået noget for entrébilletten.

Jeg kunne ikke lade være med at tage et billede af den strikkende pige, der står i døråbningen og venter på sin kæreste. Ud over at det er en strikkende pige, så synes jeg, aftensommerlyset på landskabet bag pigen er så fint.

Christen Dalsgaard har malet "Mon han dog ikke skulle komme?" i 1879. Mit foto er kun et udsnit.

Der var særudstilling med Anne Marie Carl-Nielsen dyrestudier. Den vender jeg tilbage til.

I parken stod en
drabelige karl. Han havde også afhuggede hoveder på den anden side af hesten. Vi kunne ikke finde ud af, hvem der har lavet ham, men måske nogen ved noget?

Naturens efterårsfarver klæder ham, synes jeg.

Det var allerede blevet midt på eftermiddagen, og vi var lidt sultne, da vi forlod Den Hirschsprungske Samling.

Vi droppede ind på Taste Deli i Store Kongensgade. Det var mad efter vores smag. Dorthe og Yrsa fik hver sin udgave af omelet og så meget tilfredse ud. Jeg var ikke mindre tilfreds med min sandwich med lammeterrine med pistacienødder og abrikoser.

Der var ikke plads til noget af det søde bagefter, og Tastes kager så ellers vildt fristende ud. De SKAL prøves en anden gang.

Stempelkanderne fik også lov til at blive på deres hylde.
Det er altså sjældent, jeg er for mæt til at drikke kaffe.
En lille smule shopping blev der heldigvis også tid til. Jeg var som sædvanligt forbi Magasins chokoladeafdeling, der har mærker, jeg ikke har fundet i Århus. 82% fra Scharfenberger, 70% kaffechokolade fra Michel Cluizel og en enkelt stang 77% Hachet blev det til denne gang. Yndlingschokoladen fra Friis-Holm var også på hylden, men jeg modstod fristelsen.

Vi var også i Hotel Chocolat, men der købte jeg ikke noget. Jeg havde jo allerede forsynet mig. Det er et lækkert sted, men det undrede os, at man ikke selv kan sammensætte sin æske med chokolader, men er nødt til at købe de færdigpakkede.

I det hele taget blev betalingskortet i tasken på resten af shoppingturen, men både Dorthe og Yrsa fik lidt forskelligt med hjem. Juleting faktisk. Der er da også kun 2 måneder til jul nu.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Ja, for pokker, det er da med at få købt sig nogle juleting nu, inden alt det gode er udsolgt ;-)
Jeg er først for nylig blevet opmærksom på de røde billetter - typisk for en inkarneret bilist som mig, men det er en billig måde at komme lidt mere rundt i landet på, i forhold til, hvis man tager sin bil.
Vi skal bare køre ret langt for at 'fange' en bus, har jeg så lige konstateret ...

Den gamle krage sagde ...

Ærgerligt at I var udsat for en dårlig bus. Det har jeg ikke oplevet med rødbillet. Har I klaget til dem?
Som du da kan gøre mig opmærksom på alt det, jeg slet ikke har fået set i Kbh. Der er lige kommet lidt flere adresser på den liste nu....