fredag den 27. maj 2016

Tåbelige reklamer - og én sjov

Set bag på en bus: "HAVEMØBLER DU MÅ EJE".

Sikke dog noget sludder! Jeg vil ikke påduttes, hvad jeg må eje. Måske har jeg lige købt nye havemøbler. Måske er jeg godt tilfreds med de gamle. Måske har jeg ikke råd til at købe nye. Måske har jeg slet ikke nogen have.
Jeg bliver obsternasig, når jeg ser den slags reklamer. Jeg skal i hvert fald ikke have de havemøbler. Jeg undgår for resten også alle must-haves.

Set på et frisørsalonvindue:


Store ord, som måske kunne være OK, hvis det drejede sig om en frisør, der virkelig var fremme på beatet. I øvrigt behøver de sjældent skilte med deres fortræffeligheder.

I denne helt almindelige frisørsalon virkede det komisk, især fordi der også var fotos af fire af deres frisører, og deres frisurer var altså ikke specielt iøjnefaldende. Nogle af dem havde nærmest morgenhår. Det kan godt ske, morgenhår er eller bliver moderne, men det er unødvendigt at skabe det. Det kommer helt af sig selv.

I samme genre er Bruuns (Bruuns er et stort indkøbscenter ved Århus Banegård) slogan "Take Fashion to the Next Level". Altså, ærlig talt. Ikke bare er det åbenbart ikke muligt for dem at udtrykke sig på dansk, men det drejer sig om Bruuns, et indkøbscenter hvor samtlige butikker er de helt gængse, som man kan finde i ethvert indkøbscenter eller gågade.

Og så den sjove, som mere er oplysning end egentlig reklame:


Jeg må indrømme, jeg hoppede lidt i sædet, første gang jeg så denne facade. Stod der virkelig det, jeg troede? Bagefter kom jeg til at grine lidt. Det er vel ellers noget, der er lidt tys-tys, så smart at bruge humoren for at få budskabet ud.

Om man så går ind for trimning af dusken er en anden sag. Jeg synes, det er synd for de unge piger (og drenge?), der skal gøre alt muligt for at være gode nok, for de er tydeligvis ikke gode nok, som de er skabt.

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Jeg har det på præcis samme måde med reklamer - går nærmest i Rasmus Modsat-mode, når mere eller (som regel) mere fjollede reklamer forsøger at fortælle mig, hvordan jeg skal leve og hvad jeg skal købe.
Og ja, enig: Det er alt for store ord til alt for almindelige frisører og centre.