søndag den 31. juli 2016

Juli-strik

I juli er jeg blevet færdig med den trøje, jeg købte garn til på Middelfart-messen.

Jeg kan godt lide farvespillet, og faktisk har jeg noget Katia farveskiftegarn liggende, som sagtens kan bruges til en til. Måske i en anden facon. Jeg mangler bare det ensfarvede garn, men det skulle ikke være svært at få fingre i.

Restegarn fra mit Yarden sjal blev brugt til en cardigan størrelse 1 år.

Den er jeg meget tilfreds med, men garnet er også usædvanlig lækkert. Bomuld, hamp og rayon, et rigtigt sommergarn.

Nu er der meget lidt tilbage, måske lige nok til en vest i størrelse nyfødt.

Ellers har jeg mest strikket klude. Tre nøgler blød bomuld fra Grønhøj Garn er blevet til ni klude. Der er nok bare tre meter til overs.

Jeg har skrevet opskriften ned på to af dem. De er blevet opkaldt efter to af de katte, vi passede, mens deres mennesker var på ferie. Hubertpus og Gnavne Esther hedder de.

Opskrifterne ligger på Ravelry. Hubertpus her og Gnavne Esther her. Kan man egentlig downloade Ravelry-opskrifter, hvis man ikke selv er Ravelry-bruger? Skriv gerne en kommentar, hvis der er problemer, så må jeg finde på en anden måde at få dem offentliggjort på.

Hubertpus
Jeg ved ikke rigtig, hvor tilfreds jeg er med garnet. Kludene er ganske vist efter udblødning og vask kommet til at suge rigtig godt, men du milde, hvor de fnuggede i vask, og der blev ved med at være fnugrester i vaskemaskinen selv efter flere gange vask af andre ting. Mon de vil fnugge lige så meget, næste gang de bliver vasket, og mon en vaskepose vil hjælpe?
Gnavne Esther

Jeg har strikket endnu en Hubertpus (også for at teststrikke) i økologisk egyptisk bomuld fra Mayflower. Den blev kønnere, og jeg gætter på, den ikke vil fnugge så meget, men hvordan med sugeevnen?

Lige nu teststrikker jeg Gnavne Esther i den ikke-økologiske bomuld nr. 8, også fra Mayflower. Det ser ud til at blive en mellemting.

Heldigvis er der mange flere kvaliteter at afprøve. Jeg er lidt træt af at strikke børnetøj, lageret bugner, og jeg har også selv strikkede kreationer nok. Men kludene kan vi godt bruge flere af, og der er også to katte, der endnu ikke er kaldt op :)

Hvilke erfaringer med garnkvaliteter til klude mon andre har?

3 kommentarer:

Ellen sagde ...

Tak for opskrifter! Jeg er startet på Hubertpus i noget bomuld/hør, jeg fandt i går i Nyord by - skønt, blødt garn, men jeg ved i sagens natur endnu ikke, hvordan det vil være som klud.
Jeg har gode erfaringer med Garnudsalg.dk's økologiske bomuld - det suger fint.

eKirsten sagde ...

Det går lige i gemmebogen, for jeg har ikke noget i lageret af den. Det må vel være den, der hedder Blackhill ECO Cotton?
Jeg har også tænkt på at prøve med bomuld-hør blandinger. Det er jo næsten en videnskab at finde det helt rigtige.

Ellen sagde ...

Det er lige netop den!